Totalt antall sidevisninger

lørdag 11. mars 2017

Når psykiatrien blir syk

I går brant mitt engasjement for egen og andres psykiatriske helsetilbud ut av meg.
Jeg satte meg derfor på stuegulvet og tømte hodet og hjertet i en videoblogg etter å ha brukt hele dagen på telefoner til diverse jeg trodde kunne være behjelpelig med svar på mine spørsmål vedrørende behandlingen min.

Trenger vel ikke å legge til at jeg synes dette er skummelt og skremmende, på alle tenkelige måter.

Jeg håper du som finner veien hit, ser hele filmen selv om den ble mye lengre enn tiltenkt.
Problemstillingen innen psykisk helse er svært aktuell for de det gjelder, både med tanke på pasienten og deres pårørende.

Føler du for å fylle kommentarfeltet med ufine kommentarer etterpå, ser jeg helst at du lar det være.
For meg er dette en ekstremt viktig sak, som har et alt for lite fokus og lav prioritering.

Menneskets egentlige verdi, virker å ikke ha noen verdi, innen psykiatrisk helsetilbud.

Jeg prøver derfor å påvirke der jeg kan.
Del gjerne. Jeg frykter for at det er svært mange av oss der ute.








9 kommentarer:

  1. Helt ufattelig!Og så viktig å få fram i lyset!! Du har en unik måte å fortelle på! Håper virkelig du får den hjelpen du så sårt trenger! <3 Jeg er pårørende til en person som har fått beskjed om at de har gitt henne opp.... De ga opp, fordi de ikke hadde mer å tilby henne.. nå er det familien som må fungere som støtteapparat, psykologer, kontaktpersoner og rehabiliteringssenter... Fordi psykologen har gitt opp.. :/

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for tilbakemelding.
      Det er "skummelt" å utlevere seg selv på denne måten, men samtidig er det dessverre nødvendig for å belyse en sak som omhandler så mye fordommer, feil/svikt i behandling og mennesker som ikke har evne/ressurs/styrke til å rope opp om seg selv.

      Jeg kjenner også flere som er gitt opp av psykiatrien og som har blitt uføre på grunn av det. At pasienten da ikke har fått riktig behandling for SEG - er det ingen som sier noe om.
      Om du og jeg ikke får en god kjemi, så er det vanskelig å finne tillit eller hjelp i et menneske, en ikke føler seg sett eller hørt av.
      Det er mange ting som skal klaffe mellom psykolog/behandler og pasienten - for at det skal bli et fruktbart og bærekraftig samarbeid.

      Jeg oppfordrer til å finne en annen psykolog. Husk - det er FRITT behandlingsvalg OGSÅ innen psykiatrisk helsevesen. Mine beste ønsker til mennesket ditt, som sliter <3

      Slett
  2. Takk Lill. Du er en av de modigste personene jeg kjenner og du trenger definitivt ikke vente med å begynne på ditt virke som forfatter.

    Det er en kjempeviktig sak du tar opp. Forskjellen på psykiatrien og resten av helsevesenet er nok årsaken til en stor del av selvmordsstatistikken.

    Et konkret råd er at du dokumenterer det du gjør med å henvende deg skriftlig i tillegg til at du ringer. Det er mye vanskeligere å ignorere skriftlige henvendelser. Fylkeslegen er klageinstans for helsetjenesten i et fylke, så jeg ville nok ha begynt med å sende klagen dit.

    Sender deg ellers en stor klem og krysser fingrene for at du når dine mål i livet, det fortjener du.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Håkon.
      Å krysse grensen fra min komfortsone over til en jeg frykter, er skrekkelig skummelt.
      Men gjett hva? jeg lever - et døgn etterpå! Så en dør ikke av skrekk, selv om det føltes slik, der og da.

      Det ER en kjempeviktig sak og jeg kjenner jeg brenner langt inn i sjela mi, for at pasienter innen psykiatrien skal bli hørt og sett - for de menneskelige verdier, unike og ressursfulle som de er - på tross av de diagnoser eller problemer de har.
      Ingen er BARE psykiatriske pasienter.
      Vi er mer enn det.

      Jeg tar rådet ditt, og dokumenterer alle telefon samtaler, mailer, brev etc jeg skal forfatte uken som kommer.

      Takk for omtanken din, hjertelig takk for klemmen og takk for gode tanker om livet mitt.

      Ironien er veldig stor, når jeg - som aldri har hatt særlig tro på meg selv, er overbevist om hva jeg skal bruke livet mitt på :)
      DET er en glede det <3

      Slett
  3. Kjære Lill! Æ ælske deg! Æ gjør alt for deg! Takk for at du belyse den viktige saken! Du e kjæmpemodig! Klæææm 💜

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er bare ei Else Jorun - og jeg elsker deg også <3
      Det er ekstremt viktig å belyse saken, for alle oss, alle dem som trenger denne formen for helsehjelp.
      Jeg håper jeg treffer så mange som mulig.
      Til å være så "modig" har jeg aldri før vært så redd.
      Stor klæm til deg

      Slett
  4. Du er så tøff du Lill��
    Men du tar veeeldig feil i en ting, du sier du ikke føler at du bidrar med noe for tiden, men det gjør du skjønner du��
    Vet ikke hvor mange ganger du med din fantastiske humor har klart å få folk rundt deg i godt humør, men for min del har du i alle fall fått bedritne dager til å bli helt super bare ved å være deg selv.
    Men jeg skjønner hvor du vil med dette, og du er steintøff som tar den kampen der,det skal vanvittig mye mot og styrke til for å utlevere seg selv på en slik måte for å hjelpe andre.
    Respekt og en vanvittig god varm klem fra meg❤❤����

    SvarSlett
  5. Tusen hjertelig takk Monica <3
    Jeg setter veldig stor pris på en slik tilbakemelding, for det er veldig skummelt og nakent og velge å kaste seg ut i noe slikt.
    For meg er dette en ny og ukjent arena, men jeg prisgir alle som deler, som engasjerer seg og som bryr seg.
    God klæm tilbake <3

    SvarSlett
  6. Hei Lill.. Du e tøff synes æ. Æ hadd aldri værden tora å gjort ta der. Du sier veldig mye som æ kunna egentlig sakt sjøl, men det å faktisk gjør det du no har gjort e så stort og forhåpentligvis kan kanskje hjelp andre også ❤❤ Æ har aldri fått den hjelpa æ trengt å har derfor gidd opp Psykiatrien, ska klar mæ sjøl.
    Tar av mæ hatten for dæ Lill, stå på ❤
    Æ håpe alt går din vei, masse lykke til ❤ stor klem

    SvarSlett